Digitization has already penetrated the field of tourism

GO Slovakia mapuje zaujímavé miesta na Slovensku.
Spolupracovali na ňom aj študenti Inštitútu manažmentu UCM v Trnave.

Inflácia a s tým spojené zdražovanie mení aj spotrebiteľské správanie Slovákov. Podľa prieskumu NMS Slovakia z júla 2022, až 54 % Slovákov obmedzí svoje výdavky na cestovanie. To znamená, že budú tráviť viac času na Slovensku a je možné predpokladať preferenciu jednodňových výletov v okolí.

Pandemické obdobie, na ktoré nadväzuje súčasná ekonomická situácia, tak dávajú priestor vzniku projektom, akým je Go Slovakia, ktorý funguje na rovnako znejúcej doméne. Hlavným aktérom tvorby jeho obsahovej náplne je Cluster of Regional Development.

Na mape Slovenska môže návštevník nájsť zaujímavé turistické body aj s popisom daného miesta a fotografiami. Tieto informácie mu pomôžu rozhodnúť sa, kam sa vybrať na výlet a čo tam môže vidieť a zažiť. „Cieľom klastra – a jeho podstatou – je okrem iného vytvoriť moderné nástroje na sieťovania a prepájanie verejných a súkromných partnerov ako aj III. sektora. Takým sa javí aj online dostupná databáza informácií, ktorá umožňuje spolupracujúcim subjektom využívať jej technické možnosti, vrátane aktualizácie vkladaných dát. Spoločne tak môžeme vytvárať živý nástroj s kvalitnými dostupnými dátami. Tieto je možné ďalej využívať v súvislosti s tvorbou rôznych produktov a služieb destinačného manažmentu, vzdelávania či zábavy,“  hovorí riaditeľ klastru Ing. Marek Turanský.

Databáza Go Slovakia je napojená na web a mobilné aplikácie. Vyhľadávať sa pritom dá nielen podľa mapy, ale aj záujmov:

  • do prírody,
  • na bike,
  • za históriou,
  • za kultúrou,
  • športovať,
  • relaxovať a pod.

S digitalizáciou zaujímavých miest Slovenska pomohli klastru študenti programu Manažment v turizme a hotelierstve Inštitútu manažmentu UCM. Hľadali turisticky atraktívne miesta, ale aj skryté zákutia, ktoré zmapovali slovne aj prostredníctvom fotografií a umiestnili na mapu na stránke goslovakia.sk. Zároveň niektoré z nich aj fyzicky označili tabuľkou POI, ktorá obsahuje QR kód s podrobnými informáciami o danom mieste či objekte. Na mape pri danom mieste zároveň návštevník nájde aj informácie o podujatiach, ktoré sa v danom mieste budú konať v najbližšom čase. „Do projektu sa zapojilo takmer 100 študentov. Na Inštitúte manažmentu UCM chceme študentom umožniť participovať na riešení praktických úloh, a tak aj hľadanie atraktívnych miest na Slovensku sme zakomponovali do predmetu Základy turizmu a hotelierstva, hovorí koordinátorka projektu za stranu Inštitútu manažmentu Ing. Jana Černá, PhD.

Stránka funguje plnohodnotne od roku 2021 a mesačne ju navštívi približne 15 – 20 tisíc návštevníkov. Počet užívateľov mobilnej aplikácia je niekoľko tisíc pre iOS aj Android. Aplikácie sú voľne stiahnuteľné.  Ide o unikátny projekt, ktorý podporuje rozvoj cestovného ruchu na Slovensku a dáva návštevníkom tipy na aktívne trávenie voľného času. Go Slovakia ponúka informácie nielen o bežnom ubytovaní v jednotlivých lokalitách, ale aj o možnostiach kempovania. „Ako príklad veľmi rýchlo a dynamicky sa rozvíjajúci segmentu môžeme uviesť  aj kemping a karavaning.Na Slovensku medziročne narastá počet registrácií obytných áut a prívesov. Za minulý rok 2022 ich bolo 1043. Index rastu je pri obytných autách 47 % a pri prívesoch 44 %. Vzhľadom na tento dynamický rozvoj karavaningu možno na Slovensku očakávať ďalší výrazný nárast počtu záujemcov o prenájom a kúpu obytných vozidiel, záujem o aktívny životný štýl a športové aktivity v prírode. Je preto potrebné vytvárať formáty pre kvalitné služby pre karavanistov, ako sú parkoviská pre autokaravany (stellplatze), kempy a ďalšie služby. Aj tomuto sa aktívne začína venovať Klaster regionálneho rozvoja“, dodáva Ing. Martin Turanský. Klaster sa tak podieľa aj na vývoji špecializovanej mobilnej aplikácie GOCAMPING.SK a takisto Veľtrhu Caravan, Bike, Travel, ktorý sa tento rok uskutoční na výstavisku Agrokomplex v Nitre 30.3.-2.4.2023.

Viac informácií nájdete – HERE