Absolvent IM Dávid Balog: Pri spätnej väzbe mi najlepšie funguje úprimnosť, objektívnosť a slušnosť

Absolvoval Inštitút manažmentu na UCM a vedie trnavský aquapark. V rozhovore porozprával o úskaliach, ale aj výzvach manažérskej práce v cestovnom ruchu. A zaspomínal si aj na študentské časy.

Na Inštitúte manažmentu ste absolvovali manažment v turizme a hotelierstve. Prečo sa sa rozhodli pre tento študijný program?

Pre tento študijný program som sa rozhodol preto, lebo už 15 rokov je turizmus a hotelierstvo súčasťou môjho života. Všetka moja doterajšia pracovná činnosť s ním úzko súvisela. Turizmus a hotelierstvo patria medzi rýchlo rastúce odvetvia. Stále viac ľudí cestuje a hľadá služby v oblasti turizmu a ubytovania, čo vytvára dopyt po kvalifikovaných manažéroch.

Komu by ste odporučili študovať manažment na UCM?

Študentom, ktorí chcú mať široké možnosti zamestnania či už v hoteloch, reštauráciách, cestovných agentúrach a podobne. Samozrejme, svoj manažérsky potenciál môžu uplatniť aj v iných odvetviach.

Na čo zo svojich študentských čias najradšej spomínate?

Často si spomeniem na predmet s názvom semestrálne projekty, na ktorom sme mohli navrhnúť, čo by sme chceli zorganizovať, či už nejaký workshop, oslavu a podobne. Išlo o tímovú prácu s cieľom vytiahnuť z každého manažérsky potenciál. Pri organizovaní eventov a brainstormingových stretnutí sme zažili množstvo zábavy.

Aké základné zručnosti by mal ovládať správny manažér?

Podľa môjho názoru by správny manažér mal mať schopnosť prispôsobiť sa rýchlo meniacim sa podmienkam, a tiež by sa mal učiť novým veciam. Mal by byť schopný analyzovať dáta a informácie a efektívne ich využiť. Mal by mať zvládnutý time management, vedieť motivovať, riadiť a rozvíjať svojich zamestnancov. V neposlednom rade by mal mať zdatné komunikačné zručnosti, schopnosť jasne a efektívne komunikovať a počúvať.

Manažovanie je do veľkej miery aj o komunikácii s ľuďmi. Čo vám najlepšie funguje napríklad pri dávaní spätnej väzby vašim kolegom?

Áno, manažovanie je o dennej komunikácii s ľuďmi. Dávanie spätnej väzby považujem za kľúčové, pretože pomáha zlepšiť výkony a zároveň motivuje. V mojej práci mi najlepšie funguje úprimnosť, objektívnosť a slušnosť. Podľa môjho názoru je potrebné povedať ako pozitívnu spätnú väzbu, tak aj negatívnu. Pri dávaní spätnej väzby sa snažím pripraviť si, čo chcem povedať, nechávam si dostatok času na konverzáciu.

Jediným limitom v kariérnom raste ste vy sami.

Komunikujete aj so zákazníkmi a dodávateľmi. Akú stratégiu razíte pri týchto dvoch skupinách ľudí?

Pri komunikácii so zákazníkmi považujem za kľúčovú rýchlu reakciu na otázky, prípadne sťažnosti, čo vedie k zvýšeniu spokojnosti. Dôležité je počúvať potreby zákazníkov, často vám to uľahčí rozmýšľanie, či je všetko v poriadku, respektíve či sa dá ešte niečo na prevádzke zlepšiť. Komunikácia s dodávateľmi je, samozrejme, o budovaní a zachovaní dobrých vzťahov. Kľúčová je vyjednávacia schopnosť. Dodržiavanie dohôd by malo byť prioritou pre úspešné podnikanie akéhokoľvek subjektu.

Počas svojej kariéry riaditeľa ste prešli viacerými krízami, najmä tej pandemickej. Ako sa musí zmeniť štýl riadenia v čase krízy?

Počas krízy je nevyhnutné vedieť racionálne pristupovať k nečakaným situáciám, vedieť ako nastaviť procesy a fungovanie firmy. Okamžité rokovanie s dodávateľmi o aktuálnej situácii, možnostiach vyrovnávania záväzkov, priebežné informovanie zákazníkov, riadenie zamestnancov, to všetko pod tlakom zo stresu z nejasnej budúcnosti firmy, budúcnosti jej pracovníkov, to nebolo a nikdy nebude jednoduché, no aj to je skúsenosť a súčasť života manažéra.

Ako vyzerá váš bežný týždeň na pozícii riaditeľa aquaparku? 

(Smiech). Táto otázka ma pobavila, lebo neviem, kde začať. Bežný týždeň nikdy nie je bežný. Už sedem rokov si hovorím, že ma už nič nemôže prekvapiť, no ako veľmi sa mýlim. V skratke povedané, deň začína tak, že si prejdem prevádzku, jednotlivé strediská, zamestnancov. Ak si to situácia vyžaduje, riešim prípadné poruchy, nedostatky a podobne. Súčasťou mojej práce je aj vybavovanie telefonátov a e-mailov, komunikácia s prevádzkarmi, oddelením recepcie a údržby. Stretávam sa tiež s dodávateľmi a potenciálnymi partnermi. Hľadám nových klientov, plánujem rôzne udalosti pre zvýšenie návštevnosti a mnoho ďalšieho. V tejto práci som sa naučil flexibilne reagovať na rôzne situácie.

Musí sa človek manažérom narodiť alebo sa to dá do istej miery naučiť?

Podľa môjho názoru sa do istej miery dá naučiť čokoľvek. Rozdiel je v tom, či má človek potenciál a hlavne, či sa chce učiť. Rozvíjanie manažérskych zručností je kľúčové v tom, aby bol človek dobrý manažér. Nikto nevie všetko, preto je dobré, ak niekto má v niečom potenciál a uvedomuje si to a ďalej ho rozvíja.

V roli riaditeľa – manažéra musíte dôverovať vašim ľuďom. Ako nespadnúť do roly mikromanažmentu? Dá sa to?

Všetko sa dá, ak máte dobrý pracovný tím. Dôverovať svojim zamestnancom, umožniť im samostatne pracovať a rozhodovať sa sú kľúčovými zásadami efektívneho riadenia, ktoré mi pomáhajú vyhnúť sa mikromanažmentu.

Určite máte mnoho povinností, ktoré si vyžadujú dobré plánovanie. Ako si nastaviť taký time management, aby som všetko stíhal a mal čas na oddych?

Ako som spomínal aj v predchádzajúcej otázke, že ak máte dobrý pracovný tím, tak aj nastavenie time managementu je o to jednoduchšie. Plánovanie činností a delegovanie úloh mi umožňuje všetko stíhať a mať aj čas na oddych. Ako manažér musíte vedieť povedať aj nie, inak viete veľmi ľahko ohroziť vašu produktivitu. Keď plány zlyhajú, je veľmi dôležité vedieť improvizovať, pohotovo reagovať na vzniknuté zmeny.

Čo by ste odkázali súčasným študentom na Inštitúte manažmentu pokiaľ ide o ich kariérny rast?

Že jediným limitom v ich kariérnom raste sú len oni sami.

Zdroj: PR UCM